18 de juny 2007

Nostàlgia jo?


El passat dijous vaig assistir al lliurament de títols de la primera promoció del Màster en Marketing Polític: Estratègies i comunicació, de la UAB, al Port Vell. Va ser una tarda com irreal, com si mirés les coses a través dels ulls d'una altra persona. La sensació era extranya. Primer de tot perquè va fer un dia de ple estiu, i tot caminant per la Barceloneta amb americana entre tant banyador i bikini et feia sentir fora de lloc. I després, perquè vaig tornar a veure companys de curs que feia més de dos anys que no veia. I alguns estaven (estàvem?) força canviats. És inevitable en aquest tipus d'actes que preguntis i et preguntin que què fas, on treballes, si et va bé la vida, com dient, almenys el què ha costat (de temps i diners) ha servit per alguna cosa,; però també, és clar, funciona aquí el Paradigma de la comparació: a veure si a aquest li ha anat millor o pitjor que a mi... He de dir que va ser bonic veure reunit tothom altra vegada, segurament l'última vegada,...

Ara pensant-hi, crec que a vegades tinc una certa tendència a la nostàlgia, una inclinació espontània, no buscada, però que intento espolsar-me de sobre a la mínima manifestació. Suposo que té a veure amb una idea que em fascina, que és el pas del temps. Com les persones i els objectes varien, muten, al cap dels anys, i com, en un moment determinat, aquell objecte o aquella persona ja no tenen res (o poc) a veure amb el què havien estat abans. Això sol xocar amb les mentalitats, com la meva, bastant racionals (crec), amb afició per analitzar-ho i etiquetar-ho tot, que quan s'han fet una imatge precisa de com és i quines coses t'agraden d'una persona, posem pel cas, els costa acceptar que al cap de cert temps pot ser que ja no sigui igual.

Déu n'hi do, per ser dilluns! A veure si m'explico millor: Quan t'enamores d'algú, ho fas d'un conjunt: del físic, de la personalitat, de la veu, de la manera de parlar,de la manera de pensar, de diferents coses que et criden l'atenció i et sedueixen. Si després d'un temps aquesta persona evoluciona, canvia (cosa freqüent i diria que necessària) tu ja no pots mirar-la de la mateixa manera: o evoluciones amb ella o la trobaràs extranya. Per mi nostàlgia seria això: despertar-te al cap d'uns anys i pensar que t'agradava més abans.

Aquesta idea terrible, deia, em persegueix a vegades (tot i que no tinc tants anys ni m'han passat tantes coses com per ser molt nostàlgic) i de moment sempre he aconseguit que no m'envaeixi. Penso: quan sigui vell, ja tindré temps de ser nostàlgic, ara toca donar-te motius a tu mateix per no ser-ho, viure al dia, carpe diem!

Tota aquesta giragonça venia pel fet de veure companys que feia anys que no veia, ves. Quan els veus de nou, els reconeixes a la primera, però hi ha alguna cosa que se t'escapa -moltes coses viscudes es reflecteixen als seus ulls-. També passa quan remenant calaixos trobes una fotografia antiga, on hi surt gent que no has tornat a veure; o pitjor, quan rellegeixes cartes que algú et va enviar fa anys i recordes exactament on eres i què vas dir en l'instant que immortalitza la carta.. He estat al límit de la nostàlgia, però aquest cop tampoc m'ha acabat atrapant. I que duri.

Vaig estar plantant flors, l'altre dia (això és un canvi de tema i la resta són tonteries) És una activitat entretinguda i gratificant. Ho recomano a tothom.

2 comentaris:

patirke ha dit...

ala, a veure si t'has retrobat amb un amor!
i no serà que l'altre persona es manté en la seva essència però el que canvies ets tu mateix? o tots dos?
miralo al jardinero!

Beatnik ha dit...

Ei, tens raó patirke. Tampoc he volgut contemplar totes les opcions, però és cert que a vegades el que canvies ets tu mateix, i aquelles coses que abans t'agradaven de l'altre, ara ja no et semblen tan especials.
Aquest, però no és el meu cas, per això no hi he pensat.Volia ser bastant genèric, aquí pensava tant en relacions d'amistat com d'amor...